Voor altijd vergeven

Romeinen 4:8: Welzalig is de man aan wie de Heer de zonde niet zal toerekenen. 

Het Griekse woord, dat hier vertaald is als “niet zal”, is wat men een “dubbel, benadrukt negatief” noemt (Vine’s Expository Dictionary). Dit is de sterkst mogelijke uitdrukking in een taal van ontkenning. In geval van bovenstaande tekst om te benadrukken dat diegenen, die vergeving ontvangen hebben van hun zonden, die zonden nooit, maar dan ook nooit aangerekend zullen zien worden.

De meeste Christenen zijn in de veronderstelling dat de zonden, die zij begaan hebben voordat zij tot geloof in Christus kwamen, vergeven zijn, maar dat de zonden, die ze daarna begaan (hebben), niet vergeven zijn, tenzij ze zich ervan bekeerd hebben of er vergeving voor gevraagd hebben. Dat is niet juist.

Al onze zonden – verleden, heden en toekomst – zijn vergeven door het ene offer van Jezus (Heb. 10:10 and 14). Als God de zonden van de toekomst niet zou kunnen vergeven, dan zou niemand van ons gered kunnen zijn, want Jezus is maar één keer gestorven, bijna 2000 jaar geleden, voordat wij ook maar één zonde hadden begaan. Al onze zonden zijn vergeven.

Waarom dan, 1 Joh. 1:9? Als wij onze zonden belijden: Hij is getrouw en rechtvaardig om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid.

Dit gaat niet om de eeuwige redding, maar dit gaat over de reiniging van onze ziel (Jak.1:21 + 1 Pet.1:9). Onze geest is wedergeboren toen wij gered waren en de zonden zullen onze wedergeboren geest nooit meer aangerekend worden.

Als we echter zondigen, dan heeft de duivel een wettig recht om het doodsformulier in ons zielse gebied te zwaaien (Rom.6:16). Hoe krijgen we de duivel eruit, als hij eenmaal binnen is? Wij belijden de zonde en God brengt de vergeving in onze herinnering, die al in onze wedergeboren geest is, naar het gebied van onze ziel en dan heeft de duivel niets meer te zeggen.

Als we iedere fout, die we begaan hebben sinds onze wedergeboren ervaring moesten belijden om onze redding te kunnen behouden, dan zou niemand van ons het ooit halen. Wat als we vergeten waren om een zonde te belijden? Dat zou de last van de redding weer aan ons worden teruggeven.

We moeten onszelf eraan herinneren dat onze geest rein en puur is, (Ef.4:24,Heb. 12:23,and1Joh. 4:17) en dat het niet zal veranderen door wat wij doen.

(Taken from Andrew’s Living Commentary)

Andrew Wommack Ministries
Charis Bible College

ADRES:
Nikkelstraat 3A
1411 AB Naarden

TELEFOON:
+31(0)35 533 88 75
E-MAIL:
vraag.nl@awmcharis.com

KVK nr. 37137450

Bankgegevens:
GIFTEN
IBAN: NL83RABO0114176485
Bic Nr: RABONL2U
BETALINGEN
IBAN: NL33ABNA0544385306
Bic Nr: ABNANL2A

Verstuur een bericht

11 + 9 =

Facebook reacties